Ve světě českých médií
Lektor přinese do kurzu různé české noviny. Ptá se studentů, jestli některé noviny znají, nebo jestli nějaké noviny kupují. Jestli čtou noviny, jakou formou? V tištěné podobě, elektronické podobě. Lektor může využít situaci na úvodní kresbě k lekci. Studenti listují v novinách a říkají, jaké rubriky noviny obsahují, o jakých tématech se píše. Lektor zapisuje na tabuli.
Pak se obrací na studenty a ptá se, o jaké zprávy se v novinách zajímají, zda čtou bulvární noviny, zda je ruší reklama v novinách. Jaké noviny čtou ve své zemi? Čím se tyto noviny liší od českých novin.
cv. 1 Tištěné noviny a online informace
Lektor napíše tyto dva pojmy na tabuli. Studenti říkají, co je výhodou a nevýhodou tištěných zpráv a zpráv v elektronické podobě. Studenti říkají, čemu dávají přednost a proč. Pak čtou potichu 3 úvodní názory, pak ještě jednou nahlas a řeší navazující úkoly cv. 2 +3.
cv. 4 + 5 Studenti si přečtou text ještě jednou a pak doplňují chybějící informace. Ve cv. 4 doplňují souvětí, ve cv. 5 doplňují věty tak, aby měly shodný význam s předchozím tvrzením. Odpovídající ekvivalenty hledají v textu.
Např. Michal nečte všechny články v novinách, ale vybírá si.
Michal hodně přeskakuje.
Lektor se dodatečně ptá studentů, jestli to platí také o nich.
Např.: Čtete všechny články? Přeskakujete stránky v novinách? Čtete jenom titulky?
cv. 6 Toto cvičení může být pro studenty trochu obtížnější. Lektor proto napíše na tabuli všechny pojmy reportáž, cestopis, fejeton atd. Studenti vysvětlují, co to je. Lektor může přinést taky krátkou ukázku fejetonu, komentáře, zprávy a na tom ukázat, jak se liší.
Studenti pak doplňují uvedené pojmy do vět. Pak se můžou pokusit napsat krátký fejeton nebo komentář, buď v kurzu, nebo doma.
cv. 7 Jsou tištěná média v úpadku?
Studenti odpovídají na tuto otázku. Pak čtou potichu text a doplňují správné podstatné jméno do textu. Lektor kontroluje se studenty řešení. Studenti se vracejí k textu a hledají v textu správná přídavná jména a doplňují do cv. 7c) a vyjadřují svůj názor na tvrzení ze cv. 7.c).
cv. 8 Lektor napíše na tabuli pojmy – noviny/časopisy – rozhlas / rádia – televize - internet
Studenti říkají, jakému médii dávají přednost a proč. Jaké médium je podle jejich názoru nejlepším zdrojem informací.
Pak studenti popisují uvedený graf. Lektor může navázat poslechem ve cv. 10.
cv. 9 O čem píšou dnešní noviny?
Lektor zadá studentům úkol – Mají v novinách vyhledat krátkou zprávu, která je zaujala, nebo zajímavé titulky. Studenti přečtou v kurzu, co našli, tak o událostech diskutují.
Další možnost – Lektor využije zprávy z učebnice. Studenti je čtou a pak odpovídají na otázky.
Ve cv. 9 c) čtou studenti titulky a pak říkají podle vzoru, o čem je asi zpráva a navazují ve cv. 9d).
cv. 10 Mediální masáž
Studenti zopakují své poznatky o médiích a poslouchají vypravování 3 osob. Informace zapisují do tabulky. Pak poslouchají vypravování ještě jednou a vybírají správnou variantu ve cv.11. Pokud je to třeba, přehraje lektor vypravování ještě jednou a studenti doplňují informace do textu ve cv. 12
cv. 13 Já a reklama
Lektor diskutuje se studenty o reklamě.
Kde se vyskytuje? - Televize – rozhlas – internet – ulice - supermarket atd.
Na co se provádí reklama? – Auta – kosmetika – dovolená – pojištění – banky
Na co je zakázána reklama? Pornografie – zbraně – násilí
Jaký mají studenti postoj k reklamě?
Jakou reklamu studenti považují za vtipnou a přijatelnou?
Jaké české reklamy studenti znají?
Studenti pak řeší úkoly ve cv. 13.
cv.14 Reklama vás dostane
Studenti mají za úkol poslouchat reklamu, nebo se dívat na reklamu a zapisovat si reklamní slogany. V kurzu říkají, jaké reklamní slogany slyšeli, viděli. Ostatní hádají, na jaký výrobek nebo službu je prováděna reklama.
Studenti čtou článek cv. 14. V článku najdou informace o tom, na co je prováděna reklama. Pak se pokusí přiřadit reklamní slogany k výrobkům cv.14 b). Říkají, jestli tuto reklamu už viděli.
Studenti si vyberou jeden výrobek nebo službu cv. 15 a napíšou vlastní reklamní slogan.
cv.16 Ovlivňuje vás reklama při nakupování? – poslechové cvičení
Lektor se zeptá studentů, jestli se řídí reklamou. Jestli nakupují zboží, na které je prováděna reklama. Podle čeho se při nakupování rozhodují.
Studenti poslouchají vypravování 3 osob a doplňují texty.
cv. 17 Studenti zaujímají vlastní stanovisko k výpovědím a odpovídají na otázky.
cv. 18 Zde jsou témata k rozhovorům. Lektor rozhodne, co z toho využije a v jaké části hodiny rozhovory zařadí.
Četba z tisku
Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Studenti diskutují o tom, proč je internet vnímán jako nejlepší médium k získávání informací.